Welk type designer heb jij nodig?

Natasja holding an ipad standing in front of a white wall and table with dry flowers

Soms zie je als ondernemer door de bomen het bos niet meer. Je hebt een logo en een website nodig en je gaat op zoek naar een ontwerper.

Maar er zijn zoveel verschillende expertises in de wereld van de grafische vormgeving. Van logo ontwerpers, grafisch vormgevers, webdesigners, brand & strategy designers tot UX designers en ga zo maar door..

Is er een verschil? Zeker en vast! Ik leg het je graag even uit, zodat jij straks perfect weet wie te kiezen!

Brand expert of merkstrateeg & brand designer

Een brand expert of merkstrateeg zijn bredere termen voor dezelfde functie. Het is vaak een grafische vormgever die graag strategisch mee nadenkt en zich opleidt tot merkstrateeg. Ze leren merken ontwerpen met behulp van merkstrategie. De focus ligt hier op het bouwen van een merk en dit op basis van een strategisch fundament, waardoor je een duurzaam resultaat verkrijgt.

Ze denken mee naar over de positionering van je merk en hoe jij in de markt staat ten opzichte van je collega’s. Ook je merkpersoonlijkheid wordt bekeken en je krijgt op die manier een helder beeld van hoe je je gaat onderscheiden in diezelfde markt. Ook je doelgroep, je missie en visie en wat je graag wil uitstralen naar de buitenwereld worden besproken en vastgelegd.

Het zijn heel vaak logo ontwerpers of grafisch vormgevers met een extra specialisatie zoals eerder aangehaald, maar niet altijd. Als je samenwerkt met een merkstrateeg die zelf geen design voorziet zoals een logo en huisstijl, dan krijg je nadien te maken met een brand designer.

Een brand designer is een ontwerper die, naast je logo & huisstijl, een gehele brand mee bedenkt op basis van een heldere merkstrategie. Het doel is om de merkboodschap in alle verschillende marketingtools (logo, huisstijl,..) over te brengen.

Brand experten zijn heel vaak merkstrategen en brand designers in één. Zij zijn de partij waar je best eerst gaat aankloppen als je nadenkt over een rebranding.

3 examples of logo variations

Grafisch vormgevers

Een grafisch vormgever is een creatieveling die gespecialiseerd is in het ontwerpen van visuele zaken zoals logo's, flyers, posters, brochures, en meer. Grafisch vormgevers zijn meesters in het gebruik van kleur, typografie, lay-out, voor print of digitale toepassingen en hun doel is altijd om informatie om te zetten in aantrekkelijke visuele communicatie. Ze hebben een perfect oog voor design en brengen visuele concepten tot leven.

Het cruciale verschil tussen een brand expert en grafisch vormgever ligt in hun focus. Terwijl een grafisch vormgever zich richt op het ontwikkelen van visueel aantrekkelijke materialen, denkt een branding expert na over de kern van het merk. Zij starten met de strategische aspecten, zorgen ervoor dat het merk consistent is in alle uitingen, en begrijpen hoe het merk zich positioneert in de markt. Zij gaan dus meer high-level nadenken over je merk. Een branding expert gaat de diepte in, die gaat kijken naar het bouwen van een brand, en niet alleen een huisstijl ontwerpen.

Ik ben zelf afgestudeerd in de communicatie/marketing en nadien in grafische en digitale media. Ik ben dus een grafisch vormgever die zich verder heeft opgeleid tot een branding expert.

Logo ontwerpers 

Vrij vanzelfsprekend, maar deze designers zijn gespecialiseerd in het maken van logo’s. Het zijn evenzeer grafisch vormgevers of brand designers die naast je logo, ook vaak je volledige huisstijl kunnen creëren. Dit wil zeggen dat ze voor jou lettertypes, kleuren en elementen kiezen die volledig passen bij je logo en identiteit. Zo krijg je een geheel dat mooi werkt.

Er zijn logo ontwerpers die enkel in hun niche werken en ingehuurd worden door merkstrategen om hen bij te staan. Zij zijn niet de strategische partij die je in een eerste fase nodig hebt, als je een sterk merk wil gaan uitbouwen. Ze zijn in te schakelen in de fase nadien, gezien zij een strategische briefing nodig hebben om tot een doordacht resultaat te komen.

Webdesigners

Webdesigners ontwerpen een volledige website voor jou. Op basis van je huidige huisstijl, bepalen ze de lay-out van je nieuwe website. Daarnaast analyseren ze samen met een user experience designer (gebruiksvriendelijkheid) en een website ontwikkelaar (design omzetten naar code in Wordpress, Squarespace of iets gelijkaardigs) de gebruiksvriendelijkheid en technische functionaliteiten. Het is daarom belangrijk dat een webdesigner ook affiniteit heeft met de standaarden rond gebruiksvriendelijkheid en ontwikkeling.

Website ontwerp valt mee onder het domein van grafische vormgeving. Sommige webdesigners zijn ook brand designers, maar zeker niet altijd. Het is daarom zeer belangrijk om te kijken naar het portfolio van de webdesigner.

Daarom raad ik aan dat dit de laatste stap is in je (re)branding proces. Zorg eerst voor een goede basis in je merkidentiteit vooraleer je investeert in een gloednieuwe website. Anders moet je binnen een jaar of twee sowieso opnieuw die investering maken en dat is jammer.

Brand experten werken ook vaak samen met webdesigners en zo niet, kunnen ze je aanraden welke partij een goede kwaliteit levert.

an example of a logo on a simple website frame

UX designers

Deze designers behoren tot de analisten uit de webwereld. Ze kijken uitgebreid naar de gebruiksvriendelijkheid van een website en werken wireframes en prototypes uit. Deze prototypes gaan naar een webdesigner, die alles omzet naar een mooie vormgeving. 

Normaal gezien werken er dus meerdere experten aan één website. Hoe groter de klant, hoe meer experten er nodig zijn. Dit is natuurlijk in een ideale wereld: als het budget en de visie van de klant het toelaten.

Wat ben ik?

Ik heb het al kort aangehaald doorheen het artikel, maar ik ben een branding expert en designer. Ik ben gestart als grafisch vormgever en webdesigner in 2013. Doorheen de jaren heb ik gekozen voor een specialisatie in branding en merkstrategie. Ik heb enkele opleidingen achter de rug van internationale spelers die gekend zijn voor merkstrategie. Bij mij kan je terecht voor volledige branding trajecten en websites. Ik werk samen met verschillende partners in website ontwikkeling, copywriting en marketing, waardoor ik je een complete ervaring kan bieden om je merk duurzaam in de wereld te zetten en achteraf mee kan doen groeien als branding partner.

Conclusie

Er bestaan zoveel soorten designers en het was mijn doel om een beetje duidelijkheid te brengen bij de mensen die deze termen niet dagelijks horen. Hopelijk is dit gelukt.

Een kleine sidenote om te eindigen: Onze sector behoort tot een overvolle sector. Ik wil daarom meegeven om zeker even te kijken naar het portfolio van een brand expert, webdesigner, grafisch vormgever, … Ook de reviews en doorverwijzingen zijn een goede indicatie van het soort bedrijf waar je mee in zee gaat. Daar kan je vaak uithalen of de kwaliteit van de uitwerking hoog genoeg is voor jouw unieke standaarden.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt in jouw zoektocht naar de ideale designer voor je project. Ik zelf ben een brand & webdesigner die je graag begeleidt in de groei van je zaak. Heb je zelf een project in gedachten? Plan hier een gesprek met me in.

Wil je graag meer weten over het verschil tussen grafisch vormgevers en brand experten, beluister dan de eerste aflevering van de podcast: Investeren in een brand expert of een grafisch vormgever?

Liefs, Natasja

BrandingSHOOT-117.jpg

Natasja Ceulemans

Brand strateeg & Owner Dot & Dash studio

Vorige
Vorige

5 tips voor introverte ondernemers