5 voordelen van investeren in een high-end branding expert

Je bent intussen meerdere jaren actief in je sector, je hebt bewezen dat je een gedreven ondernemer bent die blijft doorgaan. Je voelt dat je nog niet alle opportuniteiten hebt verkend als het gaat over wat branding voor jouw zaak kan betekenen.


Je hebt je ups & downs al gekend, de groeipijnen van een zaak starten heb je doorstaan en je bent klaar om een stap vooruit te zetten. Time to step up your branding game. 

Herken je dit? 

  • Je hebt zelf een logo en huisstijl gemaakt of vroeger snel laten maken, maar er zit geen merkstrategie of merkplan achter. 

  • Je hebt je eigen website in elkaar gestoken of je hebt een oplossing gevonden die niet goed meer schaalt. 

  • Je social media game is nog niet op het niveau dat je zou willen en je hebt er gewoonweg geen tijd voor. Je zou je freelancers graag een volledige huisstijlgids willen voorleggen, maar die is er nog niet.

  • Zelf uitzoeken wat je best doet om je branding naar het volgende niveau te brengen, kost je veel energie en tijd en dat heb je eigenlijk niet meer. Je wil je liever verdiepen in je eigen kennisdomein.

  • Je positionering is helemaal helder voor jou, maar geldt dit ook voor jouw ideale klant? Ben je ondertussen al een aantal keren verschoven in een andere richting of ben je kunnen uitbreiden en is je branding niet meegegroeid?

  • Je focust je op je marketing efforts, maar je voelt dat het een constant up & down is qua resultaten.


Dit kan betekenen dat er nog veel groeimogelijkheden zijn in jouw branding. Want marketing zorgt ervoor dat je bereik groter wordt, maar branding zorgt ervoor dat je klanten ook degelijk blijven hangen en terugkomen.

If you’re going to do it, do it right!

High-impact branding gaat jouw communicatie visueel aantrekkelijker maken en consistent doortrekken over de hele lijn. Daarnaast kijkt een brand expert ook mee naar je merkstrategie en helpt je bepalen wat het beste werkt voor je klant, je doelstellingen en jouw type bedrijf. 

Benieuwd welke 5 voordelen een high-impact branding kan bieden voor jouw bedrijf?

Voordeel 1: Een brand expert zorgt dat je gericht aan de slag kan met je merkidentiteit

Niet meer moeten nadenken over welke kleur je vandaag gebruikt of welke lettertypes leesbaar genoeg zijn en bij elkaar passen. Een brand expert creëert samen met jou een kwalitatief uitgewerkte huisstijl, vertrekkende vanuit merkstrategie. Want zonder een stevige basis, kan je huisstijl gaan zweven. Je hebt een logo, enkele kleuren en lettertypes, maar er ontbreekt een bepaalde consistentie en maturiteit. Een concept en betekenis achter je merk, zorgt voor een duurzaam resultaat. Iets waar je jaren mee verder kan. Gedaan met om de 2 jaar te veranderen van kleur, lettertypes, beeldstijl, enz.

Dit start vanuit een diepgaande kennis over waar je naartoe wil met je zaak, wie je wil bereiken en wat jouw producten of diensten uniek maakt in de markt. Want op het eerste zicht lijkt het vaak niet zo, maar je kan altijd ergens een onderscheidende edge vinden waar je op kan inzetten als merk. Iets wat je kenmerkt of waar je voor staat. En dat zorgt er voor dat je anders gaat communiceren dan de rest van de markt.

Alle partijen die nadien mee bouwen aan je merk, krijgen een volledige huisstijlgids om hun werk op te baseren. Zo blijft je communicatie over de hele lijn consistent, met wie je ook samenwerkt.

voordeel2: Een brand expert zorgt ervoor dat je branding kan meegroeien

Ik had het in het eerste voordeel al kort over een duurzaam resultaat. Niet te onderschatten als je niet telkens opnieuw een investering wil doen in je branding. Want alles wat je naar buiten brengt met je zaak, gaat een bepaalde link leggen bij je potentiële klant. Ervoor zorgen dat je geen verwarrende boodschap naar buiten brengt, met om de zoveel tijd een andere kleur of een andere manier van communiceren, is hier zeer belangrijk.

Maar ik hoor je al denken: wat als ik mijn positionering herdenk na 2 jaar? Wat als ik zo hard groei dat ik een andere richting uitga? Gaat mijn investering in branding dan niet voor niets geweest zijn? Als ondernemer hebben we altijd duizend en één ideeën en die shifts zijn zeer herkenbaar. Maar een brand expert gaat zich hier op voorbereiden. Er wordt namelijk gekeken naar je lange termijn doelen, naar je fundamenten, je missie en visie,.. En daar baseren we je branding op. Want waarom je bent begonnen met de start van je zaak en waar je op lange termijn naartoe wil, is niet iets dat om de zoveel tijd veranderd.

Daarbij maken we het ook mogelijk om je branding te gaan verfijnen doorheen de jaren. Een merk is niet iets dat in steen gekerfd staat en nooit meer mag wijzigen. Je kan verder bouwen op je fundamenten, waardoor je als merk herkenbaar blijft, maar wel met de tijd mee kan groeien. We gaan niet voor een trendy merk, wel voor een tijdloos merk.

Voordeel 3: Een brand expert laat jouw zaak zich onderscheiden van de concurrentie

Dit kan ik niet genoeg benadrukken. Eén van de belangrijkste voordelen van een goed geïmplementeerde branding, is eruit springen in de markt als de énige optie voor jouw klant. 

Online marketing en sociale media bieden veel opportuniteiten: je kan hierdoor een veel grotere doelgroep bereiken dan je vroeger bij de traditionele marketing ooit kon. Tegelijk is het zeer toegankelijk, waardoor de markt snel oververzadigd geraakt. Iedereen met hetzelfde idee als jou, kan een business starten en mensen bereiken. Maar door te investeren in een brand en niet alleen een business, ga jij ervoor zorgen dat je je onderscheidt in de markt. Enkel op deze manier zorg je ervoor dat je ideale klant jou opmerkt. 

Daarnaast gaat je professionaliteit en herkenbaarheid bij je klant verhogen. Je gaat opvallen met je merk op een juiste manier, zonder dat je harder moet roepen dan je concullega’s. Op een natuurlijke en ‘bij jou passende’ manier. Want het kan anders. Niet alleen de bedrijven die het hardste roepen, winnen de meeste klanten. De bedrijven die bouwen aan een duurzaam merk, een merk waar klanten zich in terug kunnen vinden, die nemen de voorsprong. Die merken hebben een duidelijke visie en missie en weten heel goed wie hun ideale klant is. Ze durven investeren in een merk en werken hier consistent aan. En ja, dit duurt langer, maar het is het waard. Dat bewijzen de meest succesvolle merken opnieuw en opnieuw.

Tot slot gaat een doordachte branding meer vertrouwen genereren bij klanten. Want een klant gaat jouw merk serieus nemen als hij of zij ziet dat je jezelf serieus neemt. Merken zoals Apple en Nike zijn zo groot geworden, omdat ze zoveel waarde hechten aan een de look & feel van hun merk, de klantenervaring en natuurlijk de kwaliteit van hun producten of diensten. Het zorgt ervoor dat een klant sneller geneigd is om bij jou te komen én te blijven. 

voordeel 4: Een brand expert legt de focus op de klant, niet alleen op je zaak

Ken je doelgroep vanbinnen en vanbuiten: de basis van marketing, maar ook de basis van een goede merkstrategie. Weten wat je klant wil en nodig heeft, is cruciaal om aan de slag te gaan met je branding. Want je krijgt maar één keer de kans op een goede eerste indruk. En die is zo kort, denk aan 5 tot 10 seconden. In die absurd korte tijd wil je de klant laten voelen dat jij de oplossing hebt voor hun probleem of uitdaging. Dat jij hun leven beter kan maken op een manier die past in hun leefwereld.

Je gaat ervoor zorgen dat jouw product of dienst niet aanvoelt als een kost, maar een investering. En dat wil je bereiken. Jij bent gestart om je klanten de oplossing te bieden voor probleem X of verlangen Y. En dit moet zo helder zijn in je commmunicatie dat ze je niet kunnen negeren. Daarom is het zo belangrijk dat je je klant écht kent. Dat je weet wat hun verlangens zijn in het leven, waar ze nood aan hebben, waar je ze kan vinden in hun vrije tijd, wat hen blij of kwaad maakt, enz. En een brand expert zal die informatie uit jouw hoofd halen en genoeg research doen, zodat je beeld over je klant alleen maar preciezer wordt.

Dit is daarbij zeer interessante informatie voor de fase na het visualiseren van je huisstijl: het consistent uitwerken van alle contactpunten. Alle punten waar een klant met je merk in contact komt: de brand touchpoints. Die contactpunten zorgen voor je complete merkbeleving, hoe een klant jouw merk ervaart. Hoe beter we je klant kennen, hoe beter we deze punten kunnen matchen met hun verwachtingen. Hoe sneller we de merkbeleving kunnen verhogen met andere woorden. En een goede merkbeleving zorgt uiteindelijk voor een tevreden klant. Wat op zijn beurt kan zorgen voor reviews, doorverwijzingen en via via marketing (sterkste vorm van marketing).

voordeel 5: Een brand expert zorgt ervoor dat jij de enige slimme keuze wordt voor je klant

We hebben in de vorige voordelen al gezien dat je niet meer hoeft na te denken over hoe je je merk in de wereld gaat zetten, dat je alles consistent en herkenbaar kan doortrekken, dat je meer vertrouwen en professionaliteit gaat opbouwen en dat een positieve groei mogelijk is wanneer je inzet op merkbeleving. 

Last but not least, willen we jouw boodschap juist overbrengen, met genoeg impact. Want je kan nog zo’n mooie missie en visie hebben, als je niet zichtbaar bent op de manier die helemaal bij jou past, dan haken potentiële klanten snel af. Het vluchtige van sociale media en de overvolle digitale markt, zorgen voor veel ruis en opties. Jij moet bewijzen dat jij dé enige optie bent om hun probleem op te lossen of hun verlangen in te vullen.

Maar hoe dan? Door zo toegewijd mogelijk in je unieke positionering te durven staan. Door je unieke missie, je reden van opstarten, je drijfveer, je visie op de wereld, … naar voor te brengen. Hoe meer je jouw onderscheidende elementen toont, hoe sneller je klant je boodschap leert kennen.

Makkelijker gezegd als gedaan, want als het over je eigen zaak gaat, krijg je snel last van tunnelvisie. Iedereen in de sector lijkt al snel hetzelfde te doen als jou. Een brand expert kan hierbij helpen. Een tweede set ogen die anders en objectief naar je merk en business kijkt. We gaan je boodschap zo in de verf zetten dat je de klant een reden geeft om voor jou te kiezen.


Wil jij graag weten of investeren in strategische branding jouw zaak kan doen groeien en hoe?

Contacteer me zeker even voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek

Liefs,
Natasja

Natasja Ceulemans

Brand strateeg & Owner Dot & Dash studio

Vorige
Vorige

Een DIY of amateuristische branding kost je zaak geld

Volgende
Volgende

Personal branding of business branding?