Een DIY of amateuristische branding kost je zaak geld

“Een binnenkomer. Een DIY of amateuristische branding kan je letterlijk geld kosten. Dat lijkt tegenstrijdig, aangezien je geen branding expert moet betalen en dus geen geld uitgeeft.

Uiteraard kan het als starter met een beperkt budget handig zijn om zelf met je branding aan de slag te gaan i.p.v. een professioneel designer aan te nemen. Maar ik wil vooral de volgende misperceptie uit de wereld te helpen:

“Goedkope branding kan je geld besparen.”

Ik ga je laten zien dat dit een mythe is en dat je de investering in een goede brand expert er dubbel en dik uithaalt. 

Herken je deze situatie als ondernemer?:

  • Je hebt nog steeds dezelfde branding die je bij de opstart van je zaak zelf hebt in elkaar gestoken of goedkoop hebt laten ontwerpen. 

  • Je merkt dat je branding je huidige positionering niet meer vertegenwoordigt of je doelgroep niet meer aanspreekt. Je weet nu wat je wil en wie je wil bereiken en je wil dat je branding dit ook weerspiegelt.

  • Je bent zeer snel of hard aan het groeien met je zaak en merkt dat je branding wat blijft hangen. Je hebt ook geen tijd om dit zelf aan te pakken door deze mooie groei. 

Dan heb je waarschijnlijk al eens nagedacht over een rebranding. Waarom zou je dan beter investeren in een goede brand expert in plaats van verder te werken op je huidige DIY-branding? 

1.Je mist een strategisch fundament

Een strategie achter je merk is de basis van een impactvolle branding. Branding omvat niet enkel het vormgeven van je logo en huisstijl, maar gaat verder dan dat. Kleurenpsychologie, merkpersoonlijkheid, merkboodschap, merkpositionering, … En dit alles consistent toegepast in al je communicatie.

Vaak zie ik dat mensen de trends willen volgen, omdat ze hip uit de hoek willen komen. Snap ik helemaal, maar dat is jammer genoeg niet voldoende, aangezien deze trends snel kunnen wijzigen. Je kan beter gaan voor een branding die perfect aansluit bij jouw visie, jouw doelgroep en jouw persoonlijkheid. Het creëert een unieke identiteit, wat in deze digitale wereld enkel belangrijker zal worden. 


De kost: Er moeten geregeld wijzigingen of toevoegingen doorgevoerd worden, want je branding is niet up-to-date.

2.Het kost je tijd en energie

Je verdiepen in merkstrategie, grafische tools, webdesign tools,... kost je veel extra tijd. Kostbare tijd die je beter kan investeren in je eigen zaak. Time is money, dat weet iedereen en een ondernemerscliché voor een reden. Alle uren die je zelf in je branding steekt, zijn uren die je niet kan presteren voor een klant of een project.

Daarnaast heb je ook de mentale factor. Ik word er bijvoorbeeld niet gelukkiger van om mijn eigen boekhouding te doen. Dit uitbesteden geeft me meer vrijheid en rust in mijn hoofd. En dat triggert dan weer mijn creativiteit.

De kost: Time is money. De uren die je spendeert aan je branding, kan je niet besteden aan klantenwerk.

3.Je trekt minder makkelijk high-end klanten aan

Met een high-end branding ga je sneller high-end klanten aantrekken. Mensen die op dezelfde manier denken over ondernemen. Die het goed willen aanpakken en investeren in kwaliteit. Met een DIY of amateuristische branding ga je deze klanten mogelijks afschrikken. Ze willen namelijk overtuigd worden van je kwaliteit met een eerste onvergetelijke indruk. Dit bereik je met een professionele merkidentiteit. 


Je wil als een expert gezien worden in jouw niche. Als iemand die weet waarover hij of zij het heeft. Met een DIY branding geef je een ander signaal aan je doelgroep. Dat gaan we vermijden door het toepassen van een high-impact branding. Waar de focus ligt op merken creëren die werken. En dit op een stijlvolle manier.

De kost: Je verliest een deel professionaliteit die je verdient na het opbouwen van jarenlange ervaring. Je geeft je klanten een ander gevoel dan je wil overbrengen. Je loopt hierdoor premium klanten & droomklanten mis.

4. je website converteert minder

Als je website volledig in een consistente branding is gegoten, dan geeft dit een professioneel, herkenbaar en betrouwbaar effect. De brand expert houdt niet alleen rekening met je kleuren en fonts, maar kijkt ook mee naar de foto’s en teksten. Dankzij een brand expert, heb je vaak ook toegang tot een netwerk van goede copywriters en fotografen.

Als je website snel is gemaakt, zonder rekening te houden met het begeleiden van de bezoeker doorheen de informatie en in te zetten op conversie, dan laat je hoogstwaarschijnlijk enkele mooie kansen liggen.

De kost: Je loopt leads mis doordat ze je website sneller verlaten.

Daarnaast is het zeer belangrijk dat je een brand expert zoekt waarmee je een goede klik voelt. Dat is een must is voor een goede samenwerking. De beste resultaten komen uit mijn ervaring van de aangenaamste samenwerkingen. 

Herken jij jezelf in dit artikel? Dan bekijk ik graag met jou hoe we samen een professionele en onweerstaanbare branding kunnen neerzetten! Stijlvol, tijdloos en op helemaal maat van jouw business en je doelpubliek. 

Zelf genoeg tijd en energie gestoken in het zelf aanpakken van je branding? Plan gerust een kennismaking in om eens te vrijblijvend te praten over wat high-end branding voor jou kan doen.

Hope so! 

Liefs,
Natasja

Natasja Ceulemans

Brand strateeg & Owner Dot & Dash studio

Vorige
Vorige

Hoe ik zelf heb ervaren dat doelgerichte high-end branding werkt?

Volgende
Volgende

5 voordelen van investeren in een high-end branding expert