Hoe ik zelf heb ervaren dat doelgerichte high-end branding werkt?

“Het was 2013, ik was 23. Net afgestudeerd en al meteen grootse ambities. Ik ging mijn eigen zaak starten.

Ik wist in 2013 nog niets van ondernemen en luisterde vooral naar het goedbedoelde advies van de mensen rondom mij. En ook al gingen die beslissingen vaak tegen mijn buikgevoel in; ik wist gewoonweg nog niet wat er allemaal mogelijk was op die moment.

“Doe alsof je een groter bedrijf bent i.p.v. een solopreneur, anders werkt dat niet.” Oké.

“Neem ook dingen aan die je echt niet wil doen, je moet toch inkomen hebben.” Oké.

“Vraag zeker een lagere prijs, anders krijg je geen werk.” Oké.

“Investeer niet in coaching, dat is geldverspilling. Je moet eerst genoeg verdienen.” Oké.

Ik ging mee met die flow, pakte elke job aan die ik kon vinden, doopte mijn bedrijf Desina Design en toonde nooit wie er achter dat bedrijf zat. “Personal branding? No thanks. Ik blijf veilig achter mijn scherm zitten.”

En wat gebeurde er? 

  • Ik werkte (zeer) lange dagen en kon mezelf elke maand een (relatief klein) loon betalen. 

  • Ik trok niet de juiste klanten aan en werkte aan opdrachten die me enkel energie kostten. 

  • Ik was dankbaar voor het werk dat ik kreeg, maar voelde dat er iets niet juist zat. Veel freelancewerk voor andere agencies bijvoorbeeld, waardoor ik geen eigen portfolio kon opbouwen.

  • Ik ging geregeld onder mijn prijs uit angst voor te weinig werk.

  • Ik maakte geen tijd om aan mijn eigen zaak te werken en deed enkel werk voor klanten.

Dus wat denk je dat ik deed toen ik een mooi aanbod kreeg van een bedrijf waar ik toen freelance bij werkte? Ik ging voor de zekerheid, voor een korte termijn visie waar ik in mijn ogen toen nood aan had. En daar was op zich ook niets mis mee natuurlijk. Maar achteraf heb ik het mezelf wel lang kwalijk genomen.

 

Mijn bedrijf doekte ik op, met veel pijn in het hart na 3 jaar hard gaan. Maar ook tijdens die 6 jaar als werknemer bleef het altijd kriebelen.

En dan … CORONA. De tijd stond even stil, een lockdown en een wereldwijde epidemie zorgde voor angst en paniek die we als bevolking nog niet hadden meegemaakt. Veel mensen namen hierdoor hun waarden en prioriteiten in heroverweging.

Ik sukkelde in een burnout, ik was op. Door persoonlijke gebeurtenissen en werkgerelateerde zaken. Een dieptepunt in mijn leven dat ik nooit opnieuw wilde ervaren. Ik begon coaches op te zoeken en startte met het luisteren naar podcasts van andere ondernemers. Zeer inspirerend. En BAM, het vuur was opnieuw aangewakkerd.

Maar deze keer zou ik het op mijn manier doen, en mijn buikgevoel wél volgen. De drive om andere ondernemers te helpen op een kwalitatieve, transparante manier werd mijn uitgangspunt.

Mijn omgeving reageerde hier in het begin niet goed op. Ze waren ongerust en vroegen zich af of het wel een goed idee was om te investeren in een nieuwe zaak, terwijl ik nog geen vaste toestroom van klanten had. Want ontslag nemen na mijn burnout, betekende geen inkomen om op terug te vallen. Maar op één of andere manier geloofde ik er zo hard in, dat het me niet tegenhield. Crazy? Maybe.

 

Daarbij, als ik het niet opnieuw probeerde, zou ik er achteraf spijt van krijgen. Dus ik zei “fuck it” en ik luisterde niet naar mijn omgeving deze keer. 

Wat deed ik:

  • Ik startte Dot & Dash in eerste instantie op als een eenmanszaak in plaats van BV om wat flexibiliteit te behouden.

  • Ik investeerde in 1:1 coaching op vlak van mindset en marketing.

  • Ik maakte een plan rond personal branding en zette me over mijn angst om mezelf te tonen.

  • Ik bouwde een eigen branding op met een merkplan en premium design waar ik mezelf kon achter zetten (als designer niet evident om je eigen branding niet 1000 x te willen aanpassen trouwens). 

  • Ik trok mijn branding consistent door in alles wat ik deed en deelde.

  • Ik schakelde experten in om me te ondersteunen in fotografie en copywriting.

  • Ik deed een analyse naar de correcte prijs en week niet af van de minimumprijs die ik moest verdienen om te kunnen leven van mijn werk. Dit zou vanzelfsprekend moeten zijn, maar is het niet voor veel ondernemers. Jammer toch? 

Ik had geen specifieke verwachtingen, maar ik geloofde 100% in mijn proces voor de eerste keer in 10 jaar en wat bleek nu? Een paar maanden later ging de bal aan het rollen. De JA’s van klanten kwamen binnen en ik was absurd dankbaar. Ik kon het in eerste instantie niet geloven.

Het resultaat:

  • Ik trek veel sneller de juiste klanten aan, die mijn visie ook volledig delen rond een kwalitatief resultaat, een doelgericht resultaat. Het zijn ook zeer fijne samenwerkingen hierdoor.

  • Het omzetdoel dat ik me had voorgenomen voor 1 jaar, behaalde ik in 8 maanden. Het omzetdoel dat ik had berekend voor mijn 2 jaar ondernemerschap, behaalde ik in 1 jaar. 

  • De boekhouder raadde me aan om van een eenmanszaak naar een vennootschap over te schakelen. Dit had ik nooit zo snel verwacht.

  • Ik krijg de mooiste reviews van de fijnste klanten.

  • Ads / paid marketing heb ik nog niet moeten toepassen.

 

welk aandeel had high-end branding daar dan juist in? 

  • Er stond een duidelijke merkpersoonlijkheid. Mensen kopen van mensen die ze vertrouwen. Jezelf tonen heeft daarom een grote meerwaarde. 

  • Een merkstrategie voor mijn eigen zaak, zorgde voor een duidelijke visie. Zo kon ik mijn merk consistent doortrekken, wat zorgt voor een level van professionaliteit, en de herkenbaarheid en het vertrouwen in je zaak verhoogt bij potentiële klanten.

  • Merkwaarden zorgen voor een basis waar mensen zich in kunnen vinden. Mijn waarden rond kwaliteit, doelgerichtheid en eerlijke communicatie sprak klanten aan die op dezelfde manier denken.

  • Premium design zorgt ervoor dat klanten het juiste gevoel krijgen als ze een eerste indruk vormen van jou en je zaak.

  • Branding combineren met goede marketing & sales, zorgt dan weer dat klanten je leren kennen en weten wat je aanbod juist is.

Sidenote

Natuurlijk heb ik de afgelopen periode echt heel hard gewerkt. Het is zeker niet alleen rozengeur en maneschijn, maar dat weet elke ondernemer. Ik wil daar ook graag heel transparant in zijn. Er is geen magische formule die meteen succes genereert (jammer wel!). Ik werk nog elke dag aan een goede combinatie van branding, marketing en sales. En aan een juiste mindset.

Zoeken naar de juiste formule op maat is dus één van de grootste uitdagingen als ondernemer. Inzetten op goede branding is daarom één van de sleutels naar die unieke formule.

Dus heb jij ook het gevoel…

…Dat je je branding bent ontgroeid? Dat je klaar bent voor een branding die je professionaliteit naar de volgende level gaat brengen?

…Dat je graag meer high-end/ideale klanten wil aantrekken?  

…Dat je je branding consistent wil doortrekken in alles wat je doet?

I’m here for you! Kijk zeker eens naar Master your Brand traject of contacteer me.

Liefs,
Natasja

Natasja Ceulemans

Brand strateeg & Owner Dot & Dash studio

Vorige
Vorige

Hoe zorgt strategische branding ervoor dat jij meer omzet gaat draaien?

Volgende
Volgende

Een DIY of amateuristische branding kost je zaak geld