Hoe zorgt strategische branding ervoor dat jij meer omzet gaat draaien?

“Een vraag die waarschijnlijk wel vaker bij jou naar boven is gekomen.

Want je wil groeien met je zaak. Als ondernemer is het doel van jouw bedrijf om een mooie missie in de wereld te zetten, maar ook om winstgevend te zijn. Want daar kan je nu eenmaal niet rond. Een goed geïmplementeerde branding kan jou daarbij helpen.

Maar een ‘one-size-fits-all’-oplossing ga je in strategische branding én bij mij niet vinden. Hoe makkelijk het ook zou zijn voor mij als brand designer. Ik heb er gewoonweg nooit in geloofd.

Elke ondernemer is anders. Elke zaak is anders. Uniek. Want jij als persoon bent uniek. En jij geeft je eigen zaak vorm zoals je wil.

Wat wil zeggen dat je een andere merkstrategie nodig hebt dan andere ondernemers in je sector. Want branding is niet enkel een logo. Branding is niet enkel een huisstijl. Branding is de reputatie van je merk, van je zaak en alles dat daarbij komt kijken, denk bijvoorbeeld ook aan:

  • het gedrag van je werknemers; 

  • de merkbeleving van je klant;

  • de service die je biedt en hoe die verloopt;

  • alles wat je naar buiten brengt van communicatie;

  • en nog zoveel meer …

Je logo, je huisstijl en wat deze uitstralen, zijn dus maar een klein onderdeel van de complete branding. Maar hoe kan je nu meer omzet gaan behalen d.m.v. branding? En hoe zorgt jouw reputatie ervoor dat je meer klanten aantrekt? 

Ik begeleid je graag doorheen 4 resultaten van strategische branding waar je je zaak mee kan doen groeien.

 

1/ Het creëert een emotionele band met jouw doelgroep

Het primaire doel van jouw producten en/of diensten aanbieden aan je ideale klanten is hen te helpen om hun problemen op te lossen en/of verlangens in te vullen. En daarna? Dat klanten graag terugkomen en geen spijt hebben van de aankoop. Want een loyale klant komt niet alleen graag terug; ze vertellen dit door aan hun netwerk. Dit leidt tot doorverwijzingen en herhaalaankopen.

Door een betekenisvolle merkidentiteit te creëren die resoneert met jouw doelgroep, kan je een emotionele band creëren tussen je bedrijf en je klanten. Want een emotioneel verbonden klant is een loyale klant, en dat is één van de beste ambassadeurs die je je kan voorstellen. Vergeet daarom ook zeker je bestaande klanten niet, leg ze goed in de watten en doe er af en toe een actie voor om de loyaliteit te onderhouden. 

Denk hierbij zeker aan de ‘customer journey’: hoe de klant van begin tot einde met jouw merk in contact komt. Van eerste indruk tot service na aankoop, elke stap is belangrijk en past best goed in je branding. Sta je voor duurzaamheid? Denk dan bijvoorbeeld aan duurzame verpakkingen en houdt je bestaande klanten op de hoogte van je nieuwste ecologische initiatieven. Werk met gerecycleerd papier en doneer per aankoop aan een goed doel dat hetzelfde thema naar voor draagt.

Want denk even aan je eigen ervaring als koper. Als je een positieve ervaring hebt gehad in een winkel of met een specifiek product of dienst, dan ga je hier automatisch een beter gevoel aan overhouden. Als het volledige plaatje van het begin tot het einde klopt, dan gaat je vertrouwen alleen maar verhogen.

Maar wanneer de klant een negatieve ervaring heeft, dan is dat een hele andere situatie. Gevoelens van frustratie, bedrog, afzetterij en woede durven naar boven te komen. Het netwerk van de klant zal dit ook zeker te horen krijgen. “Bij merk X moet je echt niet komen, de ervaring dat ik daar had, was vreselijk”. En negatieve publiciteit blijft veel langer hangen dan positieve aanbevelingen. Dit is iets waar een klant zich moeilijk kan overzetten. Ze hebben namelijk zo veel keuze in de markt dat ze niet zullen aarzelen om niet meer terug te komen.

Resultaat 1. Klantbehoud verhoogt. loyale fans worden gecreëerd.

2/ Het zorgt voor Een merkmissie waar klanten zich kunnen achter zetten

Mensen kopen liever van mensen in plaats van bedrijven. Logisch toch? Want mensen hebben waarden en normen die belangrijk zijn in hun leven en als ze producten of diensten kunnen kopen die daarbij aanleunen, des te beter.

En jij als ondernemer hebt je zaak opgestart met een bepaalde missie naast het verdienen van geld. Met bepaalde waarden en normen die je telkens toepast in je manier van werken en doorheen je zaak. Soms is het moeilijk om deze missie zelf te vinden, maar daar is een brand expert zeer goed in.

We zoeken naar het onderscheidende van hoe jij je merk wil opbouwen en zetten dat in de verf. Geen kopie, geen slap afkooksel van een concurrent.

Daarom spreken we in de merkstrategie van een merkmissie. We doen een deep-dive in je zaak om te kijken waaruit die missie bestaat. Hoe beter je die gedefinieerd krijgt, hoe sneller je relaties, connecties en vertrouwen opbouwt bij potentiële klanten.

Zo ga je ook klanten aantrekken die in jouw missie geloven. Koude leads worden op deze manier sneller omgezet in warme leads, want je branding gaat dienen als een filter.

Een strategische branding trekt daarom sneller de juiste klanten meer aan, waardoor je meer kwalitatief engagement, meer traffic en uiteindelijk meer omzet gaat genereren.

Resultaat 2. Meer kwalitatief engagement, meer traffic, meer omzet. branding inzetten als filter.


3/ Het zorgt voor een Onderscheidende look & feel in je sector

De concurrentie is in veel sectoren hoog, zeker in onze digitale wereld. Een sterk merk onderscheidt zich van de concurrentie. Door te investeren in strategische branding, kan je jouw bedrijf positioneren hoe je wil en dit laten vertalen in de juiste uitstraling.

Is het nu business branding of personal branding; jezelf onderscheiden kan je sowieso. Hoe vaak ik dit niet heb gehoord: “Ga je echt als brand designer starten? Er zijn er toch al zoveel die hetzelfde doen?”

Maar niemand doet exact hetzelfde op de manier dat jij het doet, met jouw karakter, met jouw ambities.

Kijk daarom altijd naar jezelf en jouw unieke waarde in je sector. Een goed ontworpen en gepositioneerd merk zal als een magneet de aandacht trekken van potentiële klanten. Ze gaan meteen aanvoelen wie jij bent en waar jij voor staat. En doordat jouw zaak zichtbaar wordt op de juiste manier én bij de juiste klanten, ga je een grotere impact kunnen maken.

Tot slot kan het ervoor zorgen dat jouw bedrijf als eerste in de gedachten van jouw doelgroep komt als zij op zoek gaan naar de producten of diensten die jij aanbiedt. Dit leidt tot meer ideale klanten en uiteindelijk meer omzet.

Resultaat 3: Een unieke positionering waardoor je opvalt bij de juiste klanten.

4/ het zorgt ervoor dat je je merk consistent kan doortrekken 

Tot slot, vergeet ook zeker niet je branding consistent door te trekken in al de touchpoints met je klant. Ook iedereen binnen je bedrijf moet op de hoogte gebracht worden van de nieuwe richtlijnen. Het is belangrijk dat werknemers, freelancers of andere partijen waar je nauw mee samenwerkt, dezelfde briefing krijgen en daardoor mee consistent gaan communiceren.

Een (re)branding traject aangaan betekent ook dat je nadien alles blijft verder zetten. Een branding groeit met je bedrijf mee, af en toe bijsturen is onvermijdelijk. Het is daarom belangrijk dat er een consistentie zit in wat je naar buiten brengt.

Want wanneer je een rebranding hebt laten doen, wil je dat potentiële klanten de nieuwe branding herkennen en associëren met jouw merk. Door de nieuwe branding consistent door te trekken in alle aspecten van jouw bedrijf, zoals je website, sociale media, productverpakkingen en advertenties bijvoorbeeld, kunnen klanten je gemakkelijker herkennen en associëren met jouw merk.

Wanneer klanten zien dat jouw bedrijf een consistente uitstraling heeft, zorgt dit eveneens voor vertrouwen en betrouwbaarheid. Een consistente toepassing geeft de indruk dat jouw bedrijf professioneel en betrouwbaar is en dat je aandacht besteedt aan de details. Want hoe jij je bedrijf runt, zegt wat over de kwaliteit van je diensten. Klanten spiegelen dit aan elkaar. Dit kan potentiële klanten overtuigen om voor jouw producten of diensten te kiezen.

Dit vergt natuurlijk het nodige ownership van de eigenaar en/of het marketing team. Want strategische, high-end branding implementeren blijft enkel werken als je deze ook onderhoudt. Omring jezelf dus met een goed team dat er voor zorgt dat je je branding juist blijft toepassen.

Resultaat 4. Een consistent merk creëert vertrouwen, professionaliteit & herkenbaarheid.

Conclusie

Investeren in strategische branding is een slimme zet voor ondernemers die hun omzet willen verhogen en hun positionering in de markt willen versterken. Een sterk merk kan zorgen voor meer klantbehoud en loyale fans, differentiatie van de concurrentie, een emotionele band met jouw doelgroep en een verhoging van vertrouwen, herkenbaarheid en professionaliteit. Wat op zijn beurt zorgt voor meer groei en omzet.

Het opzetten van een doordacht merk vereist echter tijd, expertise en middelen. Branding kan veel betekenen voor je bedrijf, maar het is geen ‘quick win’. De combinatie met een goede marketingstrategie en het consistent doortrekken van je branding doorheen alle kanalen, mag bijvoorbeeld niet ontbreken. Branding en marketing vullen elkaar letterlijk aan. 

Het is daarom belangrijk om consequent vast te houden aan je merk- en marketingstrategie, en dit te focussen op je ideale doelgroep. Een professionele brand e expert kan jou helpen met het ontwikkelen van een merkstrategie en de implementatie van je visuele kenmerken doorheen je kanalen.

Ik hoop je weer wat extra ‘food for thought’ te hebben bezorgd.

Zelf geïnteresseerd in een vrijblijvend gesprek? Of ben je op zoek naar een betrouwbare branding partner die meedenkt met jou en je merk? Contacteer me gerust.

Veel liefs,
Natasja

Natasja Ceulemans

Brand strateeg & Owner Dot & Dash studio

Vorige
Vorige

Waarom echtheid en puurheid op sociale media essentieel is voor merken

Volgende
Volgende

Hoe ik zelf heb ervaren dat doelgerichte high-end branding werkt?