Waarom echtheid en puurheid op sociale media essentieel is voor merken

Ik zag onlangs een documentaire over de evolutie van Instagram. De originele visie van de makers was simpel, maar die ging snel verloren.

De app werd initieel gecreëerd als een tool om creatievelingen een uitlaatklep te geven toen het mogelijk werd om zelf betere foto’s te nemen met je smartphone. Dit was rond 2010, toen Steve Jobs net weer een nieuwe versie van de iPhone had uitgebracht.

Mensen namen toen eerder random foto’s van hun omgeving, van hun job, van hun kat,… heel puur of creatief - weinig mensen dachten er toen echt bij na. Nog geen obsessie rond likes en populariteit, gewoon een nieuwe entertainment tool.

Instagram groeide ongelofelijk snel naar 1 miljoen gebruikers en vanaf het moment dat er een aantal bekende Amerikaanse sterren een account aanmaakten, groeide de app helemaal uit tot een ongekend succes. Maar nog zonder verdienmodel.

 

Dat veranderde snel toen Mark Zuckerberg Instagram opkocht. De app draaide minder en minder om het creatief gebruik, maar werd een vervangmiddel voor magazine advertenties, zodat Zuckerberg er geld op kon verdienen. Hij had Instagram namelijk opgekocht voor 1 miljard dollar en wilde zijn investering terugverdienen. De foto’s van deze advertenties werden gecreëerd door professionele fotografen, waardoor de oorspronkelijke amateuristische content meer naar de achtergrond verdween.

En met deze advertentiemogelijkheden werd ook een compleet nieuwe marketing tool gecreëerd: influencer marketing. Deze vorm van marketing speelt in op het groot aantal volgers en loyale fans van celebrities of bekende mensen. Zij gaan dan op een subtiele (of niet zo subtiele) manier producten verkopen voor bepaalde bedrijven door partnerships en krijgen er in ruil geld (of andere zaken) voor terug.

Die bekende profielen en de afgelikte advertenties vormden een eigen probleem. Ze toonden enkel de mooiste foto’s, gemaakt door de beste fotografen. Bedrijven konden op deze manier hun producten of diensten verkopen aan een zeer groot publiek.

De makers van Instagram zagen de app veranderen in iets lelijks…

…waar perfectie belangrijk was, waar mensen enkel toonden hoe goed hun leven was. De mooiste lichamen volgens de norm van de maatschappij, bewerkt met Photoshop en filters. Er werd een onrealistisch beeld geschetst alleen maar om meer te verkopen. Daarnaast voelden de advertentie makers dat seks verkoopt, en de overseksualisering van vrouwen werd in gang gezet.

It all went downhill from there.

Het algoritme werd slimmer en slimmer en zorgde ervoor dat je content kreeg te zien die jou het meest interesseert. Ook op een minder goede manier. Want mensen zien op een bepaald moment enkel wat hun eigen mening bevestigt wat hun eigen overtuiging alleen sterker maakt. Het wij-zij denken wordt hierdoor alleen maar versterkt en de polarisatie in de maatschappij verhoogt. In tijden van Covid was dit bijvoorbeeld zeer zichtbaar.

Zeer onwerkelijk wat sociale media hebben veroorzaakt op een relatief korte periode!

Gevolgen: Eenzaamheid, lichaamsdysmorfie en polarisatie.

Maar er is ook goed nieuws, we zijn die tijd aan het passeren en we gaan weer de goede richting uit.

Een positief gevolg dat we uit de globale pandemie kunnen halen. Corona brak los en de tijd stond even stil voor de hele wereld. Mensen hadden weinig entertainment en iedereen werd extra hard geconfronteerd met de lelijke kant van sociale media. Eindelijk werd de focus gelegd op het belang van mentale gezondheid. Iedereen had namelijk genoeg van die fake wereld vol filters, fake news en Photoshop.

Instagram is sindsdien opnieuw aan het veranderen en wordt een platform waar je je gedachten kwijt kan, waar ook sociale organisaties hun betoog kunnen doen en impact kunnen maken op een groter publiek. Er is nog een lange weg af te leggen, maar ik ben zelf blij met deze shift, gezien de mentale gezondheid van veel mensen er zo onder lijdt.

Dus waarom is puurheid en authenticiteit zo belangrijk voor merken?

De hele geschiedenis achter Instagram, het fake news, de fake lichamen, de shift… heeft er voor gezorgd dat ondernemers en bedrijven die oprecht en met begrip communiceren naar hun volgers eruit springen. Mensen hebben zoveel nood aan het zien van echte verhalen, echte lichamen en echt nieuws. Durvers. Die kwetsbaar durven zijn, die open durven communiceren. Combineer dit met consistentie, meerwaarde bieden en online/offline zichtbaarheid - dat komt helemaal goed.

Elke persoon krijgt daarnaast per dag zoveel informatie en prikkels binnen, waardoor het extra belangrijk wordt dat die eerste indruk er volledig opzit. In de digitale wereld en op sociale media hebben klanten toegang tot meer informatie en keuzes dan ooit tevoren. Als gevolg hiervan zijn consumenten vaak sceptisch over merken en hun boodschappen, omdat ze zich bewust zijn van de vele marketing trucs die er bestaan producten of diensten te verkopen. En doordat ze zoveel keuze hebben, gaan ze sneller voor de optie die het meest aanleunt bij hun eigen waarden en normen.

Puurheid en authenticiteit in je communicatie zijn daardoor erg belangrijk voor je zaak en je merk, omdat ze helpen bij het opbouwen van vertrouwen en loyaliteit bij jouw potentiële en huidige klanten. Mensen willen namelijk zeker zijn dat ze kunnen vertrouwen op wat een merk zegt en doet, en dat het oprecht is in zijn communicatie.

Merken die puur zijn en een echte impact willen maken, laten zien dat ze zichzelf niet alleen als een verkoopmachine beschouwen, maar ook als een waardevolle partner voor hun klanten. Ze tonen aan dat ze hun klanten kennen en begrijpen, en dat ze bereid zijn om zich in te zetten voor het opbouwen van sterke relaties op basis van vertrouwen en respect.

“Build relationships, not transactions.”

Bovendien differentiëren merken zich zo automatisch van hun concurrenten en bouwen ze een sterker merkimago op. Je creëert namelijk een betekenisvol merk, met meer impact en volledig op je eigen manier. In een overvolle en digitale markt helpt dit om ​​loyale fans aan te trekken en een klantenbestand op te bouwen dat bereid is om jou als merk te steunen en aan te bevelen aan anderen.

Tot slot, en dit lijkt mij eigenlijk een vrij vanzelfsprekende toevoeging. Hoe fijn zou het zijn dat er meer en meer merken blijven bestaan die een prachtige merkmissie in de wereld willen zetten?

In conclusie: puurheid en authenticiteit zijn belangrijk voor merken in de digitale wereld en op sociale media, omdat ze helpen bij het opbouwen van vertrouwen, loyaliteit en een sterker merkimago.

Wil je graag eens bespreken wat strategische branding kan betekenen voor jouw zaak? Let’s meet.

Veel liefs,
Natasja

Natasja Ceulemans

Brand strateeg & Owner Dot & Dash studio

Vorige
Vorige

De keuzes achter succesvol design: is brand design werkelijk subjectief?

Volgende
Volgende

Hoe zorgt strategische branding ervoor dat jij meer omzet gaat draaien?