Personal branding of business branding?

black and white photo of 2 people in a meeting room with laptops

“Hoe weet jij wat het beste gaat werken voor je business: personal branding of business branding? Hoe kan je een keuze maken?

Ik heb een korte vergelijking gemaakt tussen de twee grote termen “personal branding” en “business branding”. 

Weet wel: enkel door je zaak goed te kennen, krijg je inzicht in wat best bij je past. Denk aan waar je naartoe wil, welke klanten je wil bereiken en hoe je je wil positioneren in de markt.

Personal branding

Je bouwt je zaak op rond je eigen naam en je expertise. Dit houdt in dat je persoonlijkheid, je levensstijl en je interesses (of een deel daarvan) ook worden getoond. Jij bent je bedrijf.

Ideaal voor eenmanszaken, artiesten, coaches, schrijvers, toegewijde experten in een vak,... 

Voordelen 

  • Vertrouwen
    Een alombekende regel in marketing: Mensen geloven eerder andere mensen in tegenstelling tot (grote) bedrijven. Denk bijvoorbeeld aan de kracht van reviews, klanten kunnen zich beter met andere mensen identificeren. Als personal brand ben jij gewoonweg jezelf en zorgt dit sneller voor een bepaald niveau van vertrouwen.

  • Connectie
    Je trekt klanten aan die jou leren kennen en achter jouw visie en missie willen staan. Dit vormt sneller meer betekenisvolle connecties. Ze voelen zich verbonden, omdat je

  • Uniek
    Niemand is hetzelfde als jou, en doet iets op dezelfde manier als jou. Je kan je unieke zelf tonen, en daar je merk rond opbouwen. Ook perfect voor experten die gespecialiseerd zijn in iets heel eigen aan de persoon. 

Nadelen

  • Persoonlijk leven delen
    Je stelt je meer kwetsbaar op door je persoonlijke leven en eigenschappen te tonen (yes, showing your face is necessary). Je kan je niet verschuilen achter een corporate brand. Gelukkig hoef je zeker niet alles op tafel te gooien en kan je selecteren wat belangrijk is voor jouw zaak. Voor veel mensen is dit gedeelte buiten hun comfortzone, want het is niet voor iedereen even vanzelfsprekend om zichzelf in de markt te zetten.

  • Groeien 
    Persoonlijke branding kan ervoor zorgen dat je minder snel kan groeien. Als je meerdere bedrijven met uiteenlopende services of producten wil gaan oprichten, kan dit moeilijker werkbaar zijn. Het is daarom van belang om altijd eerst uit te zoeken waar je naartoe wil met je zaak, wat je toekomstvisie is.

natasja, the business owner of Dot & Dash Studio looking away smiling while working on a drawing of a logo

Business branding

Je bouwt een volledig nieuwe identiteit op voor je zaak, een zakelijke identiteit. Die geef je een eigen karakter en persoonlijkheid, maar op een ander niveau. 

Ideaal voor productlanceringen, grotere ondernemingen met complexe diensten, ...

Voordelen 

  • Snelle groei mogelijk
    Niets staat je in de weg om snel te groeien en een grote business uit te bouwen. Er hangt geen persoonlijke naam aan je merk, dus je kan makkelijk verschillende richtingen uitgaan.

  • Verkoopbaar
    Je zaak is makkelijker te verkopen omdat er geen persoonlijke naam aan vasthangt. Oké, daar wil je misschien niet meteen aan denken, maar dit hoort er wel bij. Je weet nooit wat de toekomst brengt.

  • Merkaansprakelijkheid
    Jouw persoonlijke reputatie is niet gelinkt aan je zaak in dit geval. Dat kan een voordeel zijn. Natuurlijk, alles start met een goed aanbod: kwalitatief en iets dat je doelgroep verder kan helpen. Een slechte samenwerking, een onredelijke klant of een misverstand kan altijd voorkomen (en zal jammer genoeg wel eens voorkomen), maar dit kan je ook rechtzetten als je goed blijft communiceren.

Nadelen

  • Minder snel vertrouwen
    Je creëert minder snel vertrouwen bij je doelgroep, doordat je een bedrijfsidentiteit hebt ontwikkeld. Mensen vertrouwen mensen, remember! En een groot merk zoals bijvoorbeeld Nike, zal meer moeite moeten steken in marketing technieken. In het creëren van aantrekkelijke concepten die een klant voor hen doet kiezen.

  • Moeilijker om te onderscheiden
    Het is lastiger om je te onderscheiden van de concurrentie, en om uniek en authentiek over te komen. Corporate brands hebben een bepaalde afstand die ze moeten overbruggen om tot bij hun klant te komen. Dit kan je op vele manieren bereiken, maar is dus een stuk complexer dan bij een personal brand. Dit doen we door middel van merkstrategie.

Combinatie van de twee 

Dit is ook mogelijk, en geeft je meer flexibiliteit. Mijn eigen zaak is hier een goed voorbeeld van. Mijn lange termijn doelen leiden me naar het oprichten van een relatief kleine branding studio met enkele werknemers. Ik heb daarom een naam gekozen die fungeert als koepel voor deze studio, en ik breng tegelijk mezelf als expert naar de voorgrond in mijn branding, mijn social media marketing, mijn website, enz. Natasja Ceulemans is de personal brand en Dot & Dash Studio is de business brand. Je bent dus zeker niet verplicht te kiezen, maar zoek naar wat het best past bij jou en je onderneming.

papers and notebooks on a table while Natasja is drawing a logo

Wat kies jij? 

Beide opties hebben dus voor- en nadelen. Je kan wel stellen dat er een aantal ‘richtlijnen’ gelden om je keuze makkelijker te maken. 

  1. Als je bedrijf zonder jou als persoon kan - je wil bijvoorbeeld een sportwinkel openen om sneakers te verkopen -  dan kan je gaan voor een business branding. 

  2. Of wanneer het bedrijf zo hard groeit, dat het niet meer gaat over jou alleen, dat je een heel team achter je nodig hebt. Denk aan Mark Zuckerberg van Facebook. Zijn naam is bekend, maar Facebook zelf is nog veel bekender. Hier wordt zijn personal brand gescheiden van zijn business brand. 

  3. Als je een fotografe bent die gespecialiseerd is in een bepaald soort portretten - niemand kan dit zo goed als jij - dan kies je voor personal branding. Want jouw skills staan hier centraal en dat wil je in de verf kunnen zetten. 

Er zijn gewoonweg veel variabelen bij deze keuze. Denk aan het businessplan, de persoonlijke ambities en de soort sector waarin je werkt. Maar ik hoop je op deze manier meer een idee te geven in welke richting je best denkt.

Conclusie

Het kiezen tussen personal branding en business branding is geen makkelijke beslissing. Het draait allemaal om het begrijpen van je zaak, je doelen, en je klanten.

Personal branding biedt een directe verbinding en vertrouwen, terwijl business branding snellere groei en uitbreiding mogelijk maakt. Beide benaderingen hebben hun voor- en nadelen, en het is essentieel om te overwegen wat het beste past bij je bedrijfsvisie en toekomstplannen.

Soms is een combinatie van beide de ideale oplossing, waarbij je zowel je persoonlijke expertise als je zakelijke identiteit in de schijnwerpers plaatst. Wat je ook kiest, blijf flexibel en pas je strategieën aan naarmate je bedrijf evolueert. Het belangrijkste is om trouw te blijven aan jezelf en je merk, ongeacht welke weg je inslaat.

Interesse in branding voor jouw zaak? Bekijk zeker mijn traject even. Nog niet toe aan branding traject, maar je wil wel weten waar jij staat? Boek een brand audit. Ik help je graag verder met het zoeken naar jouw ideale traject.

Liefs,
Natasja

Natasja Ceulemans

Brand strateeg & Owner Dot & Dash studio

Vorige
Vorige

5 voordelen van investeren in een high-end branding expert

Volgende
Volgende

5 tips voor introverte ondernemers