Nieuwe kleur van 2024: kleurtrends volgen of niet?

Elk jaar kiest Pantone een nieuwe kleur van het jaar. Als brand expert blijf ik natuurlijk graag op de hoogte van de nieuwste kleurentrends. Voor 2024 is de Pantone kleur van het jaar een zachte, warme tint: Peach Fuzz.

Peach Fuzz, de gekozen ‘Pantone Kleur Van Het Jaar 2024’ is een warme tint tussen zacht perzik en subtiel oranje en geeft een gevoel van warmte, zachtheid en verfijning. De kleur ligt tussen levendigheid en rust, waardoor het een populaire keuze kan worden voor uiteenlopende ontwerp- en branding toepassingen.

In de wereld van branding biedt de perzik tint de kans om een frisse, eigentijdse uitstraling te creëren die tegelijkertijd vertrouwen en comfort oproept. Voor merken kan het gebruik van deze kleur een gevoel van toegankelijkheid en vriendelijkheid overbrengen.

Het kan ook makkelijk worden gecombineerd met andere tinten om verschillende sferen en stemmingen op te roepen. Paar het met paarse tinten voor een luxueuzere uitstraling of met diepe groentinten voor een verfrissend, natuurlijk gevoel.

Maar is het de moeite om deze (voorspelde) trend meteen in te zetten voor jouw merk?

 

De kracht van kleur in design is niet te onderschatten. Kleur kan namelijk bepaalde emoties oproepen en een effect hebben op hoe jouw klant je merk, diensten en producten ziet.

meteen op deze nieuwe trend springen?

Mijn advies: nope! Ik geloof niet in het blindelings volgen van de nieuwste trends als het gaat over branding. Het is juist enorm belangrijk dat je vasthoudt aan jouw eigen herkenbare identiteit.

Ik snap dat het zeer verleidelijk is om elk jaar te switchen in je kleuren, je logo of je complete huisstijl. Maar om eerlijk te zijn, dat is niet duurzaam. Als je die constante neiging moeilijk kan onderdrukken, dan klopt er nog iets niet in je huidige branding. Als je voelt dat je elke keer opnieuw wil switchen, omdat het andere toch ‘beter’ gaat werken, dan ontbreek je hoogstwaarschijnlijk een richting in je branding, een fundament waar je alles rond opbouwt. Het gras is jammer genoeg even ros aan de andere kant van het kleurenpalet.

De nieuwe kleur van het jaar kan zeker toegepast worden in een rebranding, maar het moet de juiste optie zijn voor jouw merk. En hoe kom je dit te weten? Met behulp van merkstrategie. Brand experten zetten hier op in om te weten te komen wat er gaat werken voor jou, je merk en je klant.

Het belang van kleur in design volgens merkstrategie

Kleur is een onderschatte factor in branding. Het gaat verder dan alleen esthetiek; kleur communiceert emoties, waarden en persoonlijkheid, waardoor het een essentieel onderdeel wordt van hoe een merk wordt waargenomen en herkend. Hier zijn enkele redenen waarom kleur zo belangrijk is:

Emotionele verbinding

Kleur kan emoties en gevoelens oproepen. Elke kleur heeft bepaalde associaties die een invloed hebben op hoe mensen een merk ervaren. Denk bijvoorbeeld aan de kleur blauw en verschillende merken zullen in je gedachten opkomen. Facebook, Linkedin, Coinbase, KBC, … En deze merken hebben deze kleur niet zomaar gekozen. Blauw straalt een gevoel van vertrouwen uit, zekerheid, standvastigheid. Het juiste kleurenpalet kan dus een (onbewuste) emotionele verbinding tot stand brengen tussen je merk en de potentiële klant.

Merkidentiteit en herkenning

Een consistente kleurenpalet in je identiteit creëert een herkenbaarheid, interessant voor merkherkenning. Het doel is dat potentiële klanten meteen aan je gaan denken bij een bepaalde kleur. Een goed voorbeeld is het welbekende blauw en oranje van het merk Coolblue. Je komt een winkel van hen binnen en je weet meteen dat je door de juiste deur bent gewandeld. Je ontvangt een pakje, zoekt iets op in hun website - net hetzelfde.

Onderscheidend vermogen

Kleur kan je merk helpen opvallen in een competitieve markt. Het kiezen van een uniek kleurenpalet dat afwijkt van de norm in een bepaalde branche kan een merk differentiëren en het gedenkwaardiger maken voor consumenten.

Cultuur en waarden

Kleuren hebben verschillende betekenissen in verschillende culturen. Rood heeft bijvoorbeeld een volledig andere betekenis in China en in Brazilië. In China impliceert de kleur rood rijkdom en geluk, in Brazilië daarentegen betekent rood haat en oorlog. Als branding expert moet ik rekening houden met deze culturele connotaties om ervoor te zorgen dat het kleurenpalet van een merk in verschillende markten klopt.

De waarden die je merk naar voor wil dragen, kunnen ook extra benadrukt worden met behulp van kleur. Als je kijkt naar het thema duurzaamheid en je ziet welke merken daar graag op inzetten, is groen een hele vanzelfsprekende keuze. En soms moet je het warm water ook niet heruitvinden natuurlijk. Het kan duidelijkheid brengen voor je doelgroep.

Conclusie

Al deze redenen zorgen ervoor dat het toch interessant is om extra stil te staan bij de keuze van kleuren en niet zomaar een nieuwe trend te gaan toepassen.

Als branding expert is het begrijpen, kiezen en effectief toepassen van kleur belangrijk om een sterke, consistente en onderscheidende visuele identiteit voor je merk te creëren.

Wil je graag eens bespreken wat kleur voor jouw merk kan betekenen of heb je nog vragen hierover? Let’s meet.

Veel liefs,
Natasja

Natasja Ceulemans

Brand strateeg & Owner Dot & Dash studio

Volgende
Volgende

De keuzes achter succesvol design: is brand design werkelijk subjectief?